Laskuvarjokalusto ja hyppyvarusteet

Laskuvarjokokonaisuus

Laskuvarjokokonaisuuteen kuuluu reppu-valjasyhdistelmä sekä kaksi varjoa: pää- ja varavarjo. Molemmat näistä ovat liitovarjoja, jotka ovat muodoltaan siiven kaltaisia. Niiden liitosuhde on noin 3:1, eli liitäessään kolme metriä eteenpäin varjo vajoaa metrin.

2.1. Wings-reppuvaljasyhdistelmä hyppääjän päällä
2.1. Wings-reppuvaljasyhdistelmä hyppääjän päällä

Päävarjo

2.2. Päävarjon osat: 1. Kupu 2. Tunnelipari 3. Kuvun takahelma 4. Stabilisaattori 5. Kantopunokset 6. Ohjauspunokset 7. Slider 8. Kantohihnat 9. Apuvarjo
2.2. Päävarjon osat: 1. Kupu 2. Tunnelipari 3. Kuvun takahelma 4. Stabilisaattori 5. Kantopunokset 6. Ohjauspunokset 7. Slider 8. Kantohihnat 9. Apuvarjo

Päävarjo, joka koostuu kuvusta, punoksista ja sliderista, on kantohihnojen välityksellä kiinni valjaissa kolmirengaslukkojen avulla. Kupu on rakennettu tunneleista, joiden toinen pää on umpinainen. Eripituisilla kantopunoksilla kuvun kohtauskulma pidetään sellaisena, että etureuna on takareunaa hieman alempana. Liitovarjo muodostaa nostovoimaa samalla tavalla kuin lentokoneen siipi.

Varavarjo

Varavarjo on rakenteeltaan ja toiminnaltaan samanlainen kuin päävarjo. Varavarjoa käytettäessä laskeutumispaikka saattaa olla muualla kuin laskeutumisalueella. Tämän vuoksi alastuloasennon on oltava hyvä ja tarvittaessa on tehtävä maahantulokierähdys.

Reppu-valjasyhdistelmä

2.3. 1. Varjon pystyhihnojen säätösoljet 2. Päävarjon irtipäästöpampula 3. Varavarjon avauskahva 4. Rintahihna 5. Varavarjon pakkolaukaisuhihna 6. Koukkupuukko (sijainti voi vaihdella) 7. Kolmirengasolkalukot 8. Automaattilaukaisimen käyttöyksikkö
2.3. 1. Varjon pystyhihnojen säätösoljet 2. Päävarjon irtipäästöpampula 3. Varavarjon avauskahva 4. Rintahihna 5. Varavarjon pakkolaukaisuhihna 6. Koukkupuukko (sijainti voi vaihdella) 7. Kolmirengasolkalukot 8. Automaattilaukaisimen käyttöyksikkö
2.4. 10. Päävarjon avauskahva 11. Päävarjon reppu 12. Varavarjon reppu 13. Päävarjon läppä 14. Päävarjon avauskahva hyppymestarille (NOVA-kahva)
2.4. 10. Päävarjon avauskahva 11. Päävarjon reppu 12. Varavarjon reppu 13. Päävarjon läppä 14. Päävarjon avauskahva hyppymestarille (NOVA-kahva)
2.5. 10. PL-hihna 11. Päävarjon reppu 12. Varavarjon reppu 13. Päävarjon läppä
2.5. 10. PL-hihna 11. Päävarjon reppu 12. Varavarjon reppu 13. Päävarjon läppä

Lisälaitteet

Pää- ja varavarjon lisäksi valjaissa on laitteita lisäämässä hyppääjän turvallisuutta. Näiden laitteiden tarkoituksena on varmistaa varavarjon aukeaminen.

Varavarjon pakkolaukaisuhihnan (Reserve Static Line, RSL) tarkoituksena on varmistaa varavarjon avautuminen päävarjon irrottua valjaista. Järjestelmä liittää päävarjon kantohihnan ja varavarjon aukaisujärjestelmän yhteen. Hyppääjän on mahdollista vapauttaa varavarjon pakkolaukaisuhihna avaamalla päävarjon kantohihnaan kytketty pikalukko. Se vapautetaan esimerkiksi laskeuduttaessa veteen ([vaaratilanteet-laskeutuminen-veteen] s.)

Kun päävarjon kantohihnat ovat päävarjon irtipäästön ([paavarjon-vajaatoiminnot-varavarjon-kaytto] s.) jälkeen irronneet kolmirengaslukoista, päävarjo vetää irrotessaan varavarjon pakkolaukaisuhihnasta ja avaa varavarjon. Varavarjon pakkolaukaisuhihna on kuitenkin vain apuväline. Se ei avaa varavarjoa, jos päävarjoa ei ole avattu. Hyppääjän on aina avattava varavarjo vetämällä varavarjon kahvasta!

2.6. Kolmirengaslukko
2.6. Kolmirengaslukko
2.7. Kolmirengaslukko on aukaistu. Päävarjon kantohihna vetää irrotessaan varavarjon pakkolaukaisuhihnasta.
2.7. Kolmirengaslukko on aukaistu. Päävarjon kantohihna vetää irrotessaan varavarjon pakkolaukaisuhihnasta.

Toinen lisälaite varavarjon aukaisuun on automaattilaukaisin (Automatic Activation Device, AAD). Käytössä on kahta eri tyyppiä: elektroninen (Cypres ja Vigil) ja mekaaninen (FXC). Laitteiden tarkoitus on avata varavarjo, jos hyppääjä putoaa liian kovalla vauhdilla liian matalalla. Molemmat laitteet on säädetty toimimaan määrätyssä korkeudessa (n. 300 m).

Oppilaan ollessa kyseessä vain hyppymestarilla on oikeus säätää automaattilaukaisinta. FXC:n säätölaitteessa on JUMP/OFF-nuppi, jonka on koko ajan oltava JUMP-asennossa. On olemassa kaksi tilannetta, joissa FXC:n JUMP/OFF-nuppi käännetään OFF-asentoon:

  • Koneella alas tultaessa hyppymestarin käskystä
  • Laskeuduttaessa veteen ([vaaratilanteet-laskeutuminen-veteen] s.)
2.8. Cypres-automaattilaukaisimen käyttöyksikkö
2.8. Cypres-automaattilaukaisimen käyttöyksikkö

Muut hyppytoiminnassa käytettävät varusteet

  • Kova kypärä, jossa kiinnityshihna on kypärän ulkopuolella.
  • Radiovastaanotin on oltava ainakin kolmella ensimmäisellä hypyllä.
  • Suojalasit suojaavat silmiä viimalta ja roskilta.
  • Haalari, jossa ei saa olla tarttuvia taskuja tai ulokkeita, jotka voivat takertua johonkin tai joista hyppääjä voi vahingossa ottaa kiinni kahvoista kiinni ottaessaan. Haalarin alle puetaan säähän sopiva vaatetus, joka ei haittaa liikkumista.
  • Sormikkaat ovat pakolliset oppilailla. Niiden on oltava lämpimät, mutta ei liian paksut eikä liukkaat.
  • Kengät, joiden on oltava hyppytoimintaan soveltuvat (ei koukkuja tms.).
  • Korkeusmittari, joka nollataan maassa. Mittari kiinnitetään rintahihnaan tai käteen.
  • Koukkupuukkoa käytetään takertumien selvittämiseen sotkeutumis- tai törmäämistilanteissa.
  • Pelastusliivi puetaan koulutuspäällikön harkinnan mukaan, jos hyppypaikalla on ilmeinen hukkumisvaara.

Hypyn aikana mukana ei saa olla mitään tarpeetonta (esimerkiksi avaimet, kynä tai matkapuhelin). Lisäksi aina hyppäämään tultaessa on oltava mukana hyppypäiväkirja.

Hyppyvarusteiden käsittely

Suojaa varjoa auringonvalolta, kosteudelta ja likaantumiselta. Nosta valjaita olkahihnoista ja varo tarttumasta aukaisukahvoihin sekä vaijereiden suojaputkiin. Varjoa ei tule heitellä, laahata eikä sen päällä tule istua. Älä tupakoi, kun olet pukenut valjaat päälle.

Oppilaan päävarjon pakkaamista saa valvoa henkilö, jolla on itsenäisen hyppääjän kelpoisuus. Oppilaan käytössä olevan päävarjon pakkauksista ja pakkaustarkistuksista pidetään kirjaa. Varavarjon saa pakata vain siihen koulutuksen saanut henkilö. Varusteet palautetaan aina hypyn jälkeen omille paikoilleen.

3 x 3 -tarkastus

Peruskoulutusvaiheessa oppilaalle opetetaan varusteiden perusteellinen tarkastus, mutta itseaukaisuvaiheessa varjon perustarkastus voidaan tiivistää 3 x 3 -tarkastukseen (kolme kolmea -tarkastus):

  1. Tarkastetaan, että solkia on kiinni kolme:
    • vasemman jalkahihnan solki
    • oikean jalkahihnan solki
    • rintahihnan solki.
  2. Tarkastetaan, että kahvoja on kolme ja ne ovat kiinni:
    • päävarjon avauskahva
    • päävarjon irtipäästöpampula
    • varavarjon avauskahva.
  3. Tarkastetaan, että kolmirengaslukot ja RSL ovat kiinni ja oikein.

results matching ""

    No results matching ""