Pakkaustarkastus

Hypyn jälkeen palautetaan muut hypyllä tarvitut varusteet omille paikoilleen ennen laskuvarjon pakkausta. Näin ne ovat muiden käytössä eivätkä rikkoudu pakkaustilan lattialla. Laskuvarjon pakkausta edeltää myös varjon selvittäminen ja puhdistaminen hiekasta ja irtoliasta. Jos varjossa havaitaan vika ennen pakkausta tai sen aikana, asiasta ilmoitetaan välittömästi hyppymestarille tai kalustopäällikölle. Viallista tai märkää varjoa ei saa pakata! Varjo pakataan kuivalla ja puhtaalla alustalla. Pakkauskirja esitäytetään valmiiksi. Kun varjo pakataan oikein, se toimii ja säilyy ehjänä ja käyttökelpoisena pidempään. Pakkaajan on oltava huolellinen, mutta vastuu pakkauksesta on aina pakkaustarkastajalla. Tarkastuksen saa suorittaa A–D-lisenssihyppääjä. Pakkaustarkastuksesta on muistettava, että se on aina opetus- ja oppimistapahtuma.

Pystypakkaus I tarkastusvaiheeseen suoritetaan seuraavasti:

Tarkistetaan ohjauspunosten selvyys koko matkalta ohjauslenkistä kuvun takahelmaan, poistetaan kierteet ohjauspunoksista ja kiinnitetään puolijarrut. Nostetaan kupu olkapäälle, laitetaan 9 tunnelin suuta polvien väliin, viikataan A-, B-, C- ja D-punosryhmien välistä kankaat sivulle stabilisaattoriväleihin. Taitellaan kuvun takahelma ohjauspunosten välistä sivulle, muiden punosryhmien päälle, lasketaan slider tähden muotoon stabilisaattorien kovikkeita vasten.

I tarkastusvaihe

I tarkastusvaiheen tarkastaja vastaa siitä, että

  • Repun, valjaiden ja varjon yleiskunto sekä siisteys on hyvä.
  • Repun luuppi ja avausjärjestelmän varusteet ovat kunnossa, slider ja apuvarjo on viritetty.
  • PL-hihna, lukko ja sokka/IA-kahva ovat kunnossa, eikä niissä ole kulumia.
  • Olkalukot ovat maata kohti eivätkä kantohihnat ole kierteellä.
  • Olkalukot ovat kiinni ehjillä luupeilla ja softlinkit ovat ehyet.
  • Puolijarrut on kiinnitetty oikein, ohjauslenkkien päät on työnnetty käärmeensilmien läpi, käärmeensilmät ovat metallirenkaiden valjaan puolella ja ohjauslenkit ovat kiinni tarroissaan ja taskuissaan.
  • Ylimääräinen ohjauspunos on lenkitetty siististi ja taiteltu kiinnitystarrojen (tai vastaavien) alle.
  • Ohjauspunokset ovat koko pituudeltaan erillään muista punoksista.
  • Kupu on laskostettu molemmilta puolilta stabilisaattoriväleihin siististi.
  • Takahelma on laskostettu ohjauspunosten välistä sivulle.
  • Punokset ovat tiukalla kuvun keskellä: 4+4 ohjaus 5+5 D 5+5 C 5+5 B- ja 5+5 A-punosta.
  • Slider on taitettuna kuvun sisälle ristiin, purjerenkaat nipussa.
  • Etuhelman 9 tunneliparia on tasattu.

Tarkastuksen on oltava yksityiskohtainen, jotta pakkausta ei tarvitse keskeyttää myöhemmin puutteen tai vian takia. Tämän jälkeen tarkastaja kuittaa tunnistettavasti ensimmäisen tarkastusvaiheen pakkauskirjanpitoon todeten samalla esitäytettyjen pakkaustietojen paikkansapitävyyden.

Pakkaus II tarkastusvaiheeseen suoritetaan seuraavasti:

  • Asetetaan takahelman keskiosa ylös (warning label / keskimerkki) sliderin purjerenkaiden päälle ja kiedotaan niiden ympärille.
  • Kierretään takahelman reunat kuvun ympäri, vapautetaan tunnelinsuut jalkojen välistä, tasataan tunnelin suut kuvun reunan tasalle sekä kiristetään takahelman reunat ja rullataan 5–6 kierrosta.
  • Asetetaan kupu maahan punokset kireällä, poistetaan ilma kuvusta ja muotoillaan se hieman sisäpussia leveämmäksi pötköksi, taitetaan kuvun alaosa kuvun s-mutkalle ja kuvun yläosa edellisen taitoksen päälle sekä sujautetaan kupu sisäpussiin.
  • Vedetään ylimääräinen yhdyspunos pois sisäpussista ja tarkistetaan, ettei varjokangasta jää sisäpussin purjerenkaan ja yhdyspunoksen väliin.
  • Suljetaan sisäpussi purjerenkaiden kautta kulkevilla yksinkertaisilla kumilenkeillä ja punostetaan loput punokset kumilenkeillä kireälle.

II tarkastusvaihe

II tarkastusvaiheen tarkastaja vastaa seuraavista asioista:

  • Kupu on sisäpussissa tasaisesti ja pursuilematta.
  • Yhdyspunos on vedetty ulos sisäpussista kiinnitysrenkaaseen saakka eikä varjokangasta ole purjerenkaan ja yhdyspunoksen välissä.
  • Yhdyspunoksessa/pakkolaukaisuhihnassa ei ole kierrettä.
  • Punostus on tasainen ja kireä.
  • Toisen vaiheen tarkastaja vastaa myös (pakkaajan ohella) repun oikeasta sulkemisesta:

    • Sisäpussi asetetaan reppuun oikein ja pyörittämättä.

    • Kantohihnat tulevat taskuihinsa suoraan ja riittävän syvälle eikä niitä ole taitettu varavarjon repun pohjaa vasten.

    • Ohjauslenkit ovat pysyneet kiinni tarroissaan ja taskuissaan.

    • Apuvarjo ja yhdyspunos taitellaan ja pakataan oikein.

    • Reppu suljetaan käsikirjan mukaisesti ja paranaru poistetaan.

    • Viimeistellään pakkaus siistiksi. PL-hihna taitellaan lenkkeihinsä ja viedään varjo paikoilleen.

Tämän jälkeen tarkastaja kuittaa tunnistettavasti toisen tarkastusvaiheen pakkauskirjanpitoon.

Harjoitus

  1. Harjoitellaan oppilaspäävarjon pakkaustarkastuksen tekemistä jokaisella pakkauskerralla tämän koulutuksen jälkeen.

  2. Huomioidaan tarkastuksissa olevat erot eri avausjärjestelmillä olevissa varjoissa: pakkolaukaisu, jousi- ja HD-apuvarjo.

results matching ""

    No results matching ""